MOTORFIETSEN

De beste motoren met 75 jaar ervaring


Voor wie is hij geschikt?

De Cota 4RT 260R 2026 is ideaal voor rijders die:

  • Allerlei trialsecties willen rijden — technisch, uitdagend, en over obstakels.

  • Een betrouwbare motor willen met moderne technologie, maar zonder overbodige extra's waarvoor je enkel meer gewicht of complexiteit krijgt.

  • Racen, trainen, of gewoon plezier hebben in de natuur — deze machine biedt balans tussen controle én kracht.

Sfeer & beleving

Stap op de 260R en je voelt meteen dat alles klopt: lichtere bediening, direct responsief gas, vering die de ruigste lijnen opvangt, remmen die vertrouwen geven. De look straalt Montesa-DNA uit: competitief, puur, ready for action. En met de updates voor 2026 is dit model klaar voor het heden én de toekomst.



Montesa Cota 4RT 260R —  model 2026

De Montesa Cota 4RT 260R 2026 is de perfecte keuze voor wie trial wil combineren met performance, kwaliteit en betrouwbaarheid. Hij zit tussen het instapmodel en het absolute topniveau, waardoor hij toegankelijk genoeg is voor enthousiaste rijders maar met de specificaties van een echte wedstrijdmotor.

Belangrijkste specificaties

  • Motor: 4-takt, single-cilinder, 4 kleppen, SOHC, vloeistofgekoeld — 258,9 cc. 

  • Compressieverhouding: 10,5 : 1

  • Boring × slag: 78 × 54,2 mm.

  • Brandstofinjectie: PGM-FI (elektronische injectie) voor soepele respons en betrouwbare prestaties. 

  • Uitstootnorm: Geüpdatet naar Euro5+ voor 2026

Chassis, remmen & vering

  • Frame: Dubbele aluminium balk (twin-spar), licht en stijf.

  • Vering vooraan: Showa voorvork van 39 mm, volledig instelbaar (preload, compressie, rebound).

  • Vering achteraan: Pro-Link (Showa demper), ook verstelbaar met goede veerwegen. 

  • Remmen: Grote schijf vooraan (185 mm) met 4 zuiger remklauw, achteraan 150 mm met 2 zuigers. Sintermetalen remblokken voor betere levensduur en remkracht. 

Updates 2026 & design

  • Nieuwe graphics voor de hele Cota-serie, met klassieke Montesa-kleurstelling (rood, zwart en wit) in de 260R.

  • Verbeteringen om te voldoen aan Euro5+ normen: met name aan uitlaatsysteem (met recent materiaal/ontwerp) om emissies en geluid terug te dringen zonder prestatieverlies.

  • De 260R deelt enkele premium componenten met de topmodellen van Montesa, wat de beleving (gevoel, afwerking, control) omhoog tilt.




Sfeer & karakter

De 301RR voelt als een racer én een precisie-instrument. Hij is erop gebouwd om te presteren in Trial2 en op hoge niveaus van competitie. De 298cc motor is afgeleid van de Trial2 wereldkampioenschapsmotor, wat betekent dat je niet alleen krachtige prestaties krijgt, maar ook een uitstekende beheersing, vooral in lagere toerentallen. Honda Powersports+2Montesa+2

De componenten zijn van topniveau: lichtgewicht aluminium frame, krachtige remmen, uitstekende vering — alles bedoeld om vertrouwen te geven op ruig terrein, bij technische secties en tijdens lange trialsessies. De nieuwe kleuren en graphics voor 2026 geven hem een frisse uitstraling, opvallend maar functioneel. 

Voor wie is de 301RR bedoeld?

De Montesa Cota 4RT 301RR 2026 is ideaal voor rijders die:

  • Meedoen aan wedstrijdtrial en maximum prestaties, afwerking en betrouwbaarheid verwachten.

  • Technisch terrein willen bedwingen waarbij finesse, controle over gas en rem belangrijk zijn.

  • Gevorderd zijn in trialsrijden of snel vooruit willen gaan — dit is geen instapmodel.

  • Iemand die zowel wil rijden als (visueel en technisch) indruk wil maken — want hij valt op en verduidelijkt zijn status.




Montesa Cota 4RT 301RR — Model 2026

De Cota 4RT 301RR is het topmodel van Montesa, gebouwd voor competitie, voor de echte trialsliefhebber die het allerbeste vraagt van zijn machine. Voor 2026 blijft hij trouw aan zijn race-DNA, met enkele visuele updates en technische verfijningen die ervoor zorgen dat hij voorop blijft lopen in trials.

Wat is nieuw in 2026

  • De Montesa-lijn van 2026 bestaat uit drie modellen: de Cota 4RT 301RR, de Cota 4RT 260R én de 4Ride. 

  • De Race Replica-versie van de 301RR is afgeschaft. 

  • De hele reeks is nu conform de Euro5+ emissie-eisen, dus schoner én toekomstbestendiger. 

  • Nieuwe graphics voor de 301RR: voor 2026 een opvallende kleurstelling in turquoise, magenta en wit, wat een moderne en scherpe look geeft.

Technische specificaties

Onderdelen Specificatie / Kenmerk
Motor 298 cc, single-cilinder, 4-takt, 4 kleppen, SOHC, vloeistofgekoeld 
Compressieverhouding 10,4 : 1
Injectie Elektronische brandstofinjectie (PGM-FI) met 28 mm gasklephuis
Vering vóór Showa voorvork, 39 mm, volledig instelbaar (voorbelasting, compressie, rebound), veerweg ± 158 mm 
Vering achter Showa schokdemper met Honda Pro-Link systeem, instelbare voorbelasting en rebound, veerweg ± 170 mm 
Remmen Voor: hydraulische schijf van 185 × 3 mm, 4-zuiger klauw, sintered remblokken; Achter: 150 × 3 mm, 2-zuiger klauw 
Banden & wielen Voor: 2.75-21 Michelin; Achter: 4.00-R18 Michelin; aluminium velgen met spaakwielen 
Gewicht & afmetingen Gewicht met volle tank en alle vloeistoffen ca. 73 kg 
Zithoogte ± 677 mm 
Bodemvrijheid rond de 310 mm 
Afmetingen (l × b × h) ± 2020 × 840 × 1135 mm 
Wielbasis 1.320-1.321 mm 
Transmissie 5-versnellingsbak, natte meerplatenkoppeling (meer-plaat in oliebad), hydraulische bediening.


Voor wie is de 4Ride bedoeld?

De 4Ride is ideaal voor rijders die:

  • willen variëren: van technische trialsecties tot lichte paden en langere off-road toertochten.

  • comfort belangrijk vinden, zonder in te leveren op de controle en de fun die trial biedt.

  • waarde hechten aan betrouwbaarheid, brandstofefficiëntie en minder onderhoud (door Euro5+ aanpassingen).

  • appreciëren dat je spullen kunt meenemen (opbergruimte onder het zadel), en dat hij uitgerust is met praktische features zoals zijstandaard.

Sfeer & beleving

Stap op de 4Ride en je krijgt meteen het gevoel van avontuur: hoge zit, brede bewegingsvrijheid, vering die oneffenheden slikt, plus een motor die soepel reageert ook in moeilijke passages. Hij nodigt uit om verder te rijden, een onbekend pad te ontdekken, terug te komen wanneer je wil — zonder dat je je zorgen moet maken over schaarse brandstof of comfortverlies. De stijlvolle look met goudaccenten en de moderne graphics maken dat hij opvalt — niet alleen vanwege prestaties, maar ook uitstraling.



Montesa  4Ride — Model 2026

De Montesa 4Ride is de avontuurlijke motor in de Montesa-familie: een fiets die trial-DNA combineert met de comfort, autonomie en bruikbaarheid van een off-road / excursie-motor. Voor 2026 kreeg hij diverse upgrades en verfijningen die hem nog veelzijdiger en aantrekkelijker maken voor wie niet alleen secties maar ook langere ritten wil rijden.

Wat is nieuw & belangrijke updates 2026

  • De 4Ride is nu volledig aangepast aan de normen Euro5+, met o.a. een nieuw uitlaatsysteem dat hij deelt met de Cota-modellen. 

  • Nieuwe esthetiek: goud-anodiseerde velgen, verfijnde kleuren (zwart, wit, details in goud) die zorgen voor een premium en elegante look. 

  • Standaard zijstandaard: extra gemak, vooral voor recreatief gebruik en off-road excursies.

Technische specificaties

Kenmerk Gegevens
Motor Monocilinder 4-takt, 4 kleppen, SOHC, vloeistofgekoeld • 258,9 cc
Compressieverhouding 10,5 : 1 
Brandstofinjectie PGM-FI elektronische injectie, gasklephuis 28 mm
Vering vooraan TECH telescoopvork 39 mm, regelbaar in voorbelasting (preload) en compressie (extension), veerweg ± 190 mm 
Vering achteraan Pro-Link systeem met R16V demper, verstelbaar, veerweg ± 170 mm 
Remmen Voor: 185 mm schijf met 4-zuiger monoblock remklauw & sinterblokken • Achter: ~183 mm schijf met 2-zuiger klauw 
Banden & wielen Voor: 80/100-21 Dunlop 
Afmetingen & gewicht Gewicht  
Zithoogte ± 905 mm 
Bodemvrijheid ± 325 mm 
Wielbasis 1.335
Tankinhoud ongeveer 4,3 liter (voor langere afstanden)